tiistai 1. toukokuuta 2018

Parsakaali-juustopihvit

Hauskaa vappua!
https://arkipaskaruokaa.blogspot.fi/
Parsakaali on hyvä
kasvikunnan proteiininlähde.
Minulle tuli toivetta tehdä kokeiluja myös kausivihanneksista. Olin itse pyöritellyt tätä samaa ajatusta, joten pakkohan tähän haasteeseen oli vastata. Siksipä lähdin tutustumaan kevään kausivihanneksiin. Koska jo ollaan toukokuulla (ja melkein kesässä auringon paisteella mitattuna), ostin ennakoiden parsakaalta. Se on oikeasti kesäkuusta eteenpäin kausivihannes. Se on edullinen ratkaisu, ja siitä tulee hyvä ruokaa. Ajatus oli tehdä kasvisruoka. Sosekeittoa en halunnut tehdä, kun se on jotenkin niin yllätyksetön ratkaisu.


Jatkossa aion tehdä kuukausittain yhden kausivihanneksiin liittyvän ruuan ja jakaa kokemukset kanssanne. Parsakaalta keitettäessä kannattaa muistaa kohtuus. Meistä jokainen on varmasti syönyt liian pitkään keitettyä tai höyrytettyä parsakaalta. Se on KAMALAA! Parsakaaleen pitää jäädä kevyt purutuntuma. Sitten se maistuu.


Parsakaali valikoitui edullisen hinnan ja maistuvuuden johdosta ruuan raaka-aineeksi. Tämä ruoka maksoi noin 4 euroa. Ei paha! Valintaan vaikutti myös se, että se on erinomainen proteiininlähde. Satokausikalenteri toteaa parsakaalesta seuraavaa:
"Parsakaali sisältää runsaasti antioksidantteja, kivennäisaineita ja vitamiineja. Oikein valmistettuna se on yksi terveellisimpiä tunnettuja kasviksia. Se sisältää kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiini. Se on myös hyvä kasvikunnan proteiininlähde. Sadasta kilokalorista parsakaalia saadaan yli 13 grammaa proteiinia!"


Löysin muutamia kivoja parsakaalesta tehtyjä ohjeita. Niitä mukaellen syntyi seuraava resepti - Parsakaali-juustopihvi. Ole hyvä.


Parsakaali-juusto pihvi (8 kpl)
600 g parsakaalta
1 pss emmental-juutoraastetta
2 kananmunaa
1 dl korppujauhoa
chili-jauhetta
suolaa


Leikkaa parsakaalen kukinnot irti varresta. Keitä kukintoja 5-7 minuuttia. Lisää keitinveteen ripaus suolaa. Hienonna keitetyt kukinnot pieneksi "muruksi". Vatkaa munien rakenne rikki kulhossa. Lisää munien sekaan korppujauhot, juustoraaste ja parsakaalimurut. Lisää chilijauhetta makusi mukaan. Sekoita massa huolellisesti tasaiseksi. Muotoile massasta pihvejä. Paista pihvejä 15-20 minuuttia 200 asteessa. Tarjoile riisin ja/tai salaatin kera. Tähän sopii lisäksi hyvin turkkilaisesta jugurtista tai kermaviilistä tehty kastike.
https://arkipaskaruokaa.blogspot.fi/
Vihreää kultaa - parsakaali
Näistä pihveistä tuli superhyviä! Lapset yllättäen yökkäili, mutta poika suostui lopulta toteamaan, että ei näihin kuole. Lopputuloksena kuitenkin pahoja. Miehen mielestä nämä oli yllättävän hyviä ja söi lopulta hyvällä ruokahalulla.

https://arkipaskaruokaa.blogspot.fi/
Parsakaali-juustopihvit valmiina
Tänään vapaapäivänä, minä ja lapset, tehtiin lopuista pihveistä lounaalle kasvishampurilaiset. 😲 Hampurilaisista tuli superhyviä. Paahdettiin Meriläisen leipomon kaurasämpylät ja väliin laitettiin pihvit kaikille mieluisine mausteineen. Minä ja poika tykättiin tosi paljon. Tytär ei. Arvaatko kuvasta kumpi on kumman?
https://arkipaskaruokaa.blogspot.fi/
Parsakaali-juustopihveistä hampurilaista

4 kommenttia:

  1. Parsakaali on meidän perheen suosikki, joten on kiva löytää uusia tapoja valmistaa sitä :)

    VastaaPoista
  2. Kuullostaapa hyvältä, pitää joskus yrittää muistaa testata :)

    VastaaPoista
  3. Kivoja vinkkejä! Rakastan parsakaalia ja uskon, että mieheni kaipaisi jo vähän vaihtelua perinteiseen voissa paistetun parsakaalin sijaan :)

    VastaaPoista
  4. Kuulostaapa jännältä! Meillä ei parsakaalia juurikaan syödä, mutta tämä voisi mennä kokeiluun, kuulostaa aika hyvältä :)

    VastaaPoista

Kiitos, kun olet yhteydessä minuun!